Hanke yleisesti
Hankkeen tarkoituksena oli viestiä ilmastonmuutoksen tuomista haasteista. Tavoitteena oli esitellä Jalasjärven lähiruokatuotantoa ja -tuottajia, kierrätys- ja korjausmahdollisuuksia, sekä uusiutuvaa energiaa sosiaalisessa mediassa, ja kannustaa erityisesti nuoria näiden käyttämiseen. Teimme pääasiassa aihepiiriin liittyviä videoita, mutta myös jonkin verran kuvajulkaisuja. Viestintä pyrittiin toteuttamaan nuoria mahdollisimman kiinnostavalla tavalla käyttäen nuorten suosimia kanavia, kuten Tiktok, Instagram ja Facebook. Sisällöstä pyrittiin tekemään mahdollisimman helposti lähestyttävää. Positiivisen viestinnän tarkoituksena on herättää nuorissa kiinnostusta maaseutua ja puhtaampaa ympäristöä kohtaan, sekä kannustaa tekemään parempia valintoja.
Nuori kävi vierailuilla monissa eri yrityksissä, kuvaten niissä sisältöä sosiaaliseen mediaan. Mukaan lähti erilaisia yrityksiä, kuten lähiruuantuottajia, kierrätyskeskus, K-Supermarket ja Juustoportti. Lisäksi teimme muutaman videon lähiruualla kokkaamisesta ja korjausompelusta.
Hankkeen lopuksi järjestimme lähiruokatapahtuman, jonka yhteydessä pidettiin lähiruokaan liittyvä näyttely. Tapahtumaan oli mahdollista varata maksullinen ruokailu, jossa hyödynnettiin kattavasti Jalasjärven lähiruokatuotantoa. Näyttelyn pääsi näkemään myös Mukula-teatterin kävijät. Tarkoituksena oli tuoda lähiruokatuotantoa tutummaksi helposti lähestyttävällä tavalla.
Tapahtumassa oli tarjolla lähiruokateemalla valmistettu herkullinen päivällinen kahdessa kattauksessa, klo 17 ja 19. Lisäksi ruokailun yhteydessä oli esillä myös samalla teemalla tehty näyttely, joka keskittyy Jalasjärven monipuoliseen lähiruokatuotantoon, jota tarjoiluissa on hyödynnetty.
Ruokailut järjestettiin Mukula-teatterin ensi-illan yhteydessä. Vaihtoehtoina oli nauttia pöydän antimista joko ennen tai jälkeen teatteriesityksen, joka alkaa klo 18.
Tapahtuma järjestettiin nuorisotalo Wilholassa. Kattavista tarjoiluista päävastuussa oli alan rautainen ammattilainen, Sirkka Pakkala. Ruokailussa oli laktoosittomat ja gluteenittomat vaihtoehdot.
Lähiruokatapahtumaan huipentui Jalasjärven 4H-yhdistyksen toteuttama ILMARI-ilmastoviisas Leader-hanke, joka on viestinyt kesän ajan ilmastonmuutoksen haasteista sosiaalisessa mediassa. Hankkeen tiimoilta on esitelty muun muassa alueen lähiruokatuotantoa ja -tuottajia, uusiutuvaa energiaa, sekä kierrätys ja korjausmahdollisuuksia.